نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله بررسی علل مهاجرت نیروی کار از روستاها به شهرها درایران

بررسی علل مهاجرت نیروی کار از روستاها به شهرها درایران

فهرست مطالب
مقدمه: ۲
فصل اول ۶
سؤالات: ۷
بیان مسئله: ۸
هدف کلی: ۱۱
بررسی علل مهاجرت نیروی کار از روستاها به شهرها در ایران ۱۱
اهداف جزئی: ۱۱
۱- تعیین ارتباط بین درآمد روستائی و مهاجرت نیروی کار روستائی ۱۱
نمودار تحلیلی ۱۲
فرضیات: ۱۳
جامعة آماری : ۱۴
نمونه و شیوه نمونه گیری : ۱۴
روش تحقیق : ۱۵
فصل دوم ۱۶
تعاریف: ۱۷
تعریف دوگانگی منطقه‌ای: ۲۰
معیارهای تعیین دوگانگی: ۲۱
پدیدة دوگانگی در اقتصاد ایران: ۲۴
ب: پدیده دوگانگی و رشد نامتوازن در اقتصاد ایران: ۲۶
۱-ارتباطات پسین: ۲۸
۲- ارتباطات پیشین: ۲۸
۳- ارتباطات مصرفی: ۲۹
۴- ارتباطات مالی: ۲۹
بخش نفت ۲۹
ج: دوگانگی منطقه‌ای در اقتصاد ایران: ۳۴
شاخصهای توسعة صنعتی: ۳۶
شاخصهای توسعه کشاورزی: ۳۹
شاخصهای اشتغال: ۴۱
نرخ فعالیت: ۴۱
متوسط درآمد شهری و روستائی: ۴۲
فصل سوم ۴۴
جامعة آماری : ۴۵
نمونه و شیوة نمونه‌گیری: ۴۵
ابزار و روشهای جمع‌آوری اطلاعات: ۴۶
روش تحقیق زمینه‌یابی: ۴۶
ویژگیهای روش تاکسونومی: ۴۷
هموطن عزیز: ۴۹
خیر ۵۴
فصل چهارم ۶۰
نتایج تحقیق: ۶۱
پیشنهادات و ارائة طریقها: ۶۳
فهرست منابع : ۶۵
مقدمه:
تحقیق حاضر سعی دارد که در ۲ بعد جداگانه برخی از علل مهاجرت نیروی کار در ایران را مورد بررسی قرار دهد. اگر بخواهیم عوامل اصلی مهاجرت را بطور کلی مورد تقسیم‌بندی قرار دهیم می‌توانیم دو دسته از عوامل را مؤثر بدانیم. گروه اول را عوامل فشار(Push  Factors) می‌نامند که شامل غیراقتصادی شدن فعالیتهای کشاورزی، توزیع ناعادلانه زمین، رشد جمعیت و ثابت ماندن بازده تولید در بخش کشاورزی است.
گروه دوم به عوامل کششی یا جذب(Pull  Factors) موسومند که شامل دوگانگی منطقه‌ای و نخصیص بیشتر منابع در بخشهای شهری(خدمات و صنعت) و بهتر بودن سطح زندگی در مناطق شهری است. به منظور تجزیه وتحلیل تأثیر این ۲ دسته از عوامل از شاخصهای درآمدهای انتظاری در شهر از مدل هریس- تودارو استفاده می‌شود.
در بحث‌های تئوریک و نظری به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توان دیوار بلندی بین عوامل کشش و جذب ترسیم کرد. چون نوعی ارتباط متقابل بین این ۲ دسته از عوامل وجود دارد. به عقیدة آنها آنچه که واقعاَ‌ مهاجرت نیروی کار را تسریع می‌کند همان دوگانگی منطقه‌ای است. این ۲ معتقدند که مهاجرت در هر منطقه‌ای امری طبیعی است چون نوعی توالی در رشد بخشها وجود دارد و خودبه‌خود و به مرور زمان با جایگزین شدن عوامل تولیدی بجای یکدیگر سهم نیروی کار در بخش کشاورزی در اشتغال کل کاهش می‌یابد و سهم بخش صنعت و خدمات افزایش می‌یابد.
اما آنچه که کشورهای در حال توسعه را از کشورهای پیشرفته متمایز می‌سازد ناهمگونی در مهاجرت نیروی کار است. بطوری که در این کشورها محدود بودن امکانات تولید از یک طرف و محدود بودن ارتباطهای بخش کشاورزی با سایر بخشهای اقتصاد از طرف دیگر موجب می‌شود تا این کشورها تلاش بیشتری در جهت گسترش بخش صنعت شهری از خود نشان بدهند.
این ۲ گروه از عوامل اقتصادی همراه با عوامل غیراقتصادی مانند روابط و شیوه تولید، سازمان اجتماعی تولید و غیره موجب‌ می‌شوند تا از اهمیت بخش کشاورزی در جریان توسعه کاسته شود و نقش پیشتاز به بخشهای شهری واگذار شود به ویژه آنکه بخش عمده‌ای از تولیدات در بخش کشاورزی را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهند که هر چند دارای ارتباطهای پسین گسترده‌ای هستند لیکن ارتباطهای پیشین آنها بسیار محدود و مشخص است.
در این حالت بخش پیشتاز اقتصاد بخش صنعت خواهد بود تا از یک طرف به عنوان ستون اصلی و رشد عمل کند و از طرف دیگر از طریق تولید محصولات صنعتی مورد استفاده در بخش کشاورزی مانند تراکتور- پمپ آب- کمباین- کود- سم و غیره بخش کشاورزی را به جلو بکشد.
بدین ترتیب بخش کشاورزی در مراحل اولیه توسعه اقتصادی قربانی جریان توسعه است و برای بهبود باید انتظاری طولانی بکشد که این خود یکی از دلایل اصلی مهاجرت نیروی کار از روستاها به مناطق و مراکز شهری می‌باشد.
در تحقیق حاضر ابتدا بطور مجزا دوگانگی منطقه‌ای به عنوان عامل جذب و فشار مورد بررسی قرار گرفته است که مشخص شود تا چه حد تفاوت در نرخهای رشد منطقه‌ای و نابرابری در رابطة مبادلة بین محصولات کشاورزی و صنعتی بر مهاجرت تأثیر داشته است و در نهایت در قسمت سوم نتیجه‌گیری و پیشنهادات ارائه خواهد شد.
البته لازم به تذکر است که برخلاف گذشته که مهاجرت نیروی کار روستایی به دلیل تامین نیروی انسانی مراکز شهری از نظر اقتصاددانان مطلوب تلقی می‌شد ولی امروزه مهاجرت به عنوان عامل عمده‌ای که پدیدة عمومی و فراگیر نیروی کار مازاد شهری را دامن می‌زند و مشکلات جدی بی‌کاری شهری را وخیم‌تر می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد. این مشکلات بواسطة عدم توازن ساختاری و اقتصادی بین مناطق شهری و روستایی بوجود آمده است.
فصل اول
سؤالات:
۱- بین دوگانگی منطقه‌ای و مهاجرت نیروی کار چه ارتباطی وجود دارد؟
۲- چند درصد بین سطح درآمد روستائی و شهری و مهاجرت نیروی روستائی ارتباط وجود دارد؟
۳- عوامل جاذب شهری به چه میزان در مهاجرت نیروی کار روستائی مؤثر است؟
۴- چرا عدم وجود امکانات رفاهی می‌تواند عاملی در جهت مهاجرت نیروی کار باشد؟
۵- چرا تمرکز بخشهای صنعتی در شهرها می‌تواند باعث مهاجرت نیروی کار روستائی باشد؟
 بیان مسئله:
عوامل دفع کننده جمعیت که در شهرهای کوچک و روستاهای کشورمان از دیرباز خیل نیروی کار را به مراکز شهرهای بزرگ رانده است عبارتنداز:
۱- الگوی مالکیت نادرست زمین
۲- پایین بودن سطح درآمد روستایی
۳- عدم وجود امکانات رفاهی(خدماتی- بهداشتی- آموزشی)
۴- عدم وجود امکانات بازاریابی
۵- بالا بودن هزینه تولید
در کنار این عوامل، عوامل جذب کننده شهری را داریم که در واقع همواره نیروی کار و جمعیت را در ایران بر سر دو راهی قرار می‌دهد.
این عوامل اگرچه از دیرباز به عنوان عامل جاذب در ایجاد پدیدة مهاجرت نقش اساسی داشته است ولی در ۲ دهة اخیر عوامل فشار مهمترین عامل در مهاجرت روستائیان بوده‌اند از این جمله می‌توان توزیع غیراقتصادی زمین و عدم حمایت از روستائیان خرده‌پا را نام برد. از سال ۱۳۵۳ به بعد به علت افزایش ناگهانی درآمد نفت و تعدیل در برنامة عمرانی پنجم به طرف حمایت هرچه بیشتر از بخشهای شهری و افزایش دستمزدها و جاذبه‌های شهری به عنوان عوامل کشش و جذب سیل مهاجرت روستائیان به شهرها را بیش از پیش شدت بخشید که از میان این ۲ گروه عوامل، عوامل جذب تأثیر عمیق‌تری بر مهاجرت نیروی کار داشت.

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله بررسی علل مهاجرت نیروی کار از روستاها به شهرها درایران ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود پروژه بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز شهرستان مینودشت

بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز شهرستان مینودشت
فهرست مطالب 
فصل اول : کلیات تحقیق
طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهداف تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعاریف
روش تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل دوم : ادبیات تحقیق
ادبیات تحقیق
کارکردهای خانواده
انواع خانواده از بعد تربیتی
روابط و نظام ارزشی خانواده
تاریخچه کودکان استثنائی
خصوصیات دانش آموزان دیر آموز
ملاکهای تشخیص دیرآموزان
طبقه بندی عقب ماندگان ذهنی
علل عقب ماندگی ذهنی
فصل سوم : روش تحقیق
نوع تحقیق
جامعه و نمونه آماری پژوهش
روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
شاخص اعبار روائی
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل پنجم :  نتیچه گیری و پیشنهادات
یافته ها و پیشنهادات
پیشنهادات این پژوهش
محدودیت های تحقیق
فهرست منابع

ضمائم

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز شهرستان مینودشت ,
:: بازدید از این مطلب : 432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

روابط عمومی در ایران و جهان

فهرست مطالب
تشکر و قدردانی ۲
تقدیم به پدر و مادرهای عزیزمان ۳
پیشگفتار ۸
مقدمه ۹
تعریف روابط عمومی ۹
فصل اول- اهمیت، نقش و کارکرد روابط عمومی ۱۰
فصل دوم ۱۴
انجمن ها و نهادهای حرفه ای و تخصصی روابط عمومی در ایران و جهان ۱۴
هدف: ۱۵
اهداف انجمن های روابط عمومی ۱۶
اهداف انجمن های روابط عمومی ۱۶
انواع روابط عمومی ۱۸
عوامل مؤثر در ارتقاء روابط عمومی ۲۰
انجمن های روابط عمومی در جهان ۲۱
انجمن های بین المللی روابط عمومی ۲۲
تاریخ روابط عمومی در ایران ۲۲
جمع بندی ۲۳
فصل سوم ۲۵
انجمن ها و مؤسسات و شراکت های بزرگ روابط عمومی در جهان ۲۵
انجمن های جهانی روابط عمومی: ۲۶
انجمن جهانی ارتباط گران بازرگانی ۲۶
انجمن های افکار عمومی ۲۷
تاریخچه AAPOR 27
انجمن جهانی افکار عمومی AAPOR 29
قسمت پنجم : ۳۱
اکثریت لازم برای مذاکره: ۳۱
قسمت ششم: ۳۲
قسمت هفتم ۳۲
انجمن اجرایی ۳۳
اعضا ۳۴
انجمن اجرایی و کمیته ها ۳۵
قسمت اول ۳۵
قسمت دوم ۳۵
رای دادن و هدایت تجارت ۳۸
خزانه و سرمایه ۳۹
زبان ۳۹
نمادهای روابط عمومی در ایالات متحده امریکا ۳۹
انجمن روابط عمومی امریکا ۳۹
روابط عمومی در قاره اسیا ۴۰
روابط عمومی در قاره اروپا ۴۰
روابط عمومی در قاره افریقا ۴۱
فصل چهارم-روابط عمومی سیاره ای ۴۲
روابط عمومی در عصر حاضر ۴۳
جهانی شدن روابط عمومی ۴۳
اینده روابط عمومی ۴۴
جایگاه روابط عمومی در ایران ۴۵
روابط عمومی در هزاره سوم ۴۶
جمع بندی ۵۱
فصل پنجم-مفهوم مدیریت و روابط عمومی ۵۳
مقدمه ۵۴
ویژگی های یک مدیر روابط عمومی اندیشمند ۵۴
کاستی های مدیریت روابط عمومی ۵۵
جمع بندی ۵۷
فصل ششم ۶۰
کاربرد اینترنت در روابط عمومی ۶۰
پست الکترونیکی ۶۴
مجله الکترونیک ۶۴
برد الکترونیکی ۶۵
تلفن گویا ۶۵
مجله ویدئویی ۶۶
ماهواره ۶۶
نتیجه گیری ۶۷
 پیشگفتار
 شاید سخن گفتن مکرر درباره اهمیت کار روابط عمومی از یک سو و مشکلات و ضعف ها و ناتوانی های روابط عمومی موجود از سوی دیگر در نگاه اول ملال اور به نظر برسد اما بی تردید ارائه الگوی مناسب برای توسعه روابط عمومی در ایران مستلزم برسی و کنکاش در ان و بهره مندی از جدیدترین نظریه هاست که اگر با تجربه های حرفه ای دست اندارکاران همراه شود می‌تواند الگوی ایده ال روابط عمومی در ایران را بدست دهد.
 مقدمه
 تعریف روابط عمومی
جی ای گرونیک نظریه پرداز معاصر روابط عمومی را مدیریت ارتباط بین یک سازمان در این رشته و همگان هایی می‌داند که با ان سروکار دارند.
رکس هارلو که از پیشقدمان روابط عمومی در جهان است و تالیفات گوناگونی در این رشته دارد این تعریف را پیشنهاد می‌کند:
روابط عمومی عبارت است از دانشی که بوسیله ان سازمان ها اگاهانه می‌کوشند به مسئولت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای مؤسسه اهمیت دارند بدست اورند.
درواقع روابط عمومی هنری است که به کمک ان می‌توان مؤسسه، سازمان و فرد مورد علاقه و احترام کارمندان، مشتری ها و مردمی که با ان سروکار دارند قرار داد. روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق ان افراد و سازمان ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با انها سروکار دارند بدست اورند…

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه روابط عمومی در ایران و جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 476
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود پروژه تعارض و ماهیت آن

تعارض و ماهیت آن

چکیده: یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروه های موجود در آنها می باشد. مدیران معمولاً نسبت به تعارض نگرشی منفی داشته و از آن هراسان و گریزان هستند و سعی در از بین بردن و سرکوب کردن یا نادیده انگاشتن آن دارند. علت اساسی این امر، عدم اطلاع از ماهیت و ویژگی های تعارض است. مفـید و قابل استفـاده بودن تـعـارض بـسـتگی به شناخت مدیر از ویژگی های تعارض، علل شکل گیری و همچنین توانایی و آمادگی مدیر در حل تعارض دارد. مدیر برای آنکه بتواند اثربخشی سازمان را افزایش دهد به مشارکت و همکاری اعضاء سازمان نیاز دارد. در این راستا او باید کارکنان را برانگیزد و بر ارتباطات آزاد و دو طرفه معتقد باشد و توانایی حل تعارض میان افراد، گروه ها یا میان دو یا چند دیدگاه را به شیوه ای که پیامد آنها به دستیابی هدف های سازمان رهنمون شود، داشته باشد. یکی از مهم ترین عواملی که تعیین کننده توانایی مدیر در حل مؤثر تعارض است، برخورداری او از هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی است. در این فصل ابتدا به بررسی مبانی نظری تعارض و سپس مبانی نظری هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی پرداخته می شود و در پایان فصل نظریه های الگو سازی و طرح تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فهرست مطالب:
فصل اول:
مقدمه
زیربنای نظری تحقیق
تعارض و ماهیت آن
دیدگاه های متفاوت پیرامون تعارض سازمانی
دیدگاه سنتی
دیدگاه کثرت گرا
دیدگاه تعامل گرا
تعارض و اثرات اصلی تعارض
تعارض و جنبه های منفی آن
تعارض و جنبه های مثبت آن
انواع تعارض
تعارض درون فردی
تعارض بین فردی
تعارض بین گروهی
تعارض بین سازمانی
علل ایجاد تعارض در سازمان ها
تعارض و تغییر
تعاض در اثربخشی سازمان
راهبردهای پیشگیری از تعارض
راهکارهای رفع تعارض
سبک های مدیریت تعارض
راهبردهای مدیریت تعارض
چانه زنی
میانجی گری
حکمیت
خلاصه بحث تعارض
هوش عاطفی
تعریف هوش عاطفی
ریشه های تاریخی هوش عاطفی
اساس زیستی عواطف و هوش عاطفی
دیدگاه های متفاوت پیرامون هوش عاطفی
هوش عاطفی از دیدگاه گاردنر
هوش عاطفی از دیدگاه مایروسالوی
هوش عاطفی از دیدگاه بار- آن
ابعاد هوش عاطفی از دیدگاه بار-آن
هوش عاطفی از دیدگاه گلمن
مؤلفه های هوش عاطفی گلمن
مؤلفه خودآگاهی
مؤلفه مدیریت خود
مؤلفه آگاهی اجتماعی
مؤلفه مهارت های اجتماعی
مؤلفه خودانگیزی
توجه معاصر به هوش عاطفی
تقسیم بندی بر اساس IQ و EQ از دیدگاه جک بلوک
نقش وراثت و محیط در هوش عاطفی
ویژگی های افراد با هوش عاطفی بالا و پائین
آموزش و یادگیری هوش عاطفی
هوش عاطفی در محل کار
خلاصه بحث هوش عاطفی
ارتباطات (مهارت های ارتباطی)
چهارچوب مفهومی ارتباطات
هدف ارتباط
اهمیت ارتباطات
فرایند ارتباطات
انواع ارتباطات
مهارت های ارتباطی مدیران
تعریف مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن
مهارت کلامی
مهارت بازخورد
مهارت شنود مؤثر
خلاصه بحث ارتباطات
الگو (مدل)
نظریه های الگوسازی
انواع الگو (مدل بیان مسأله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
هدف کلی تحقیق
فرضیه های تحقیق
فرضیه های اصلی
فرضیه های فرعی
پیش فرضهای تحقیق
محدودیت های تحقیق
تعریف واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه
تعارض
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
هوش عاطفی
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
ارتباطات
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
نتیجه گیری از مرور ادبیات تحقیق
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه
جامعه آماری
نمونه تحقیق
انتخاب حجم نمونه لازم
متغیرهای تحقیق
ابزار و وسیله تحقیق
نحوه امتیاز دهی
پایایی پرسشنامه های تحقیق
نحوه جمع آوری اطلاعات
روش های آماری

رعایت مسائل اخلاقی

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تعارض و ماهیت آن ,
:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود پروژه تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی

تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی

فهرست
مقدمه ۵
زیر بنای نظری تحقیق ۹
دیدگاه کثرت گرا : ۱۵
دیدگاه تعامل گرا  : ۱۶
مقیمی، ۱۳۷۷). ۱۷
الف ) تعارض درون فردی : این نوع تعارض در درون افراد سازمان به دو شکل ظاهر می شود: ۱۸
ب )تعارض بین فردی : ۲۰
علل ایجاد تعارض در سازمان ها   ۲۳
• چاندن ، ۱۹۹۸ ، به نقل از قربانی ) . ۲۶
شکل ‌۴ تعارض و تغییر ( رابینز ، ۱۹۹۴ ، ترجمه الوانی و دانایی فرد ، ۱۳۷۶ ) ۲۹
تعارض و اثر بخشی سازمانی ۲۹
راهبردهای پیشگیری و راهکارهای رفع تعارض ۳۰
پنج رویکرد  فوق  را می توان در موقعیت های مناسب زیر به کار برد: ۳۸
هوش عاطفی از دیدگاه  گاردنر ۵۳
هوش عاطفی از دیدگاه  مایر و سالووی ۵۴
۵_ خودانگیزی ۶۳
ویژگی های افراد باهوش عاطفی بالا و پایین ۶۹
هوش عاطفی در محل کار  : ۷۲
آموزش و یادگیری هوش عاطفی ۷۷
ارتباطات ۸۱
الگو  : ۹۹
الگو سازی ۹۹
الگو سازی برای فرد ۱۰۰
نظریه های الگو سازی ۱۰۱
انواع الگو ۱۰۱
بیان مسأله ۱۰۴
هوش عاطفی ۱۳۰
الف ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۱۳۰
ج ) ارتباطات ۱۴۰
الف ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۱۴۰
فصـل سوم ۱۴۹
روش شناسی تحقیق ۱۴۹
مقدمه
دانشگاه به عنوان یک عامل اجرایی در آموزش و تربیت فرد وهدایت وی به سمت شهروندی موثر و مفید به حال جامعه ، دارای نقش موثر بوده و بدون تردید تامین کننده ی نیروی انسانی مورد نیاز جامعه درآ‌ینده خواهد بود . به همین دلیل امروزه در جوامع مختلف , دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی رشد و گسترش یافته و تقاضا برای راهیابی روز به روز زیادتر می شود و تعداد کثیری دانشجو برای تحصیل و برخورداری از مزایای آن به این مراکز روی می آورند .
دانشگاه بعنوان یک نهاد تعلیم و تربیت از همه نهادهای اجتماعی پیچیده تر است . دانشگاه همانند سایر سازمان های رسـمی بایستی با وظایف ساخت ، اداره و جهت دادن به ترکیب پیچیده ای از منابع انسانی درگیر گردد . بر خلاف اغلب سازمانهای رسمی تولید دانشگاه انسان است و این امر موجب پیدایش مسائل ویژه  در مدیریت دانشگاه می گردد .
از جمله مسائلی که دانشـگاه به عـنوان یک سـازمان با آن روبرو اسـت مساله  تعارض  و عدم موافقت هاست. فعالیت های سازمانی مستلزم تعامل بین افراد وگروه های سازمان می باشد . در سازمان ها افراد مختلفی در رده های گوناگون مشغول انجام فعالیت ها و وظایف خود می باشند . لازمه انجام این فعالیت ها ارتباط دو جانبه یا چند جانبه افراد با همدیگر بوده که می توانند زمینه ساز ایجاد تعارض باشند
بنابراین یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروه های موجود در آنها می باشد .دانشگاه نیز از این امر مستثنا نیست . « اصولا خمیر مایه مدیریت نظام های آموزشی با تعارض عجین است » (لی فام وهووئه۲، ۱۹۷۴، ترجمه نائلی، ۱۳۷۰ ).
باید به خاطر داشت، این وجود تعارض نیست که باعث اختلال و از هم پاشیدگی روابط در سازمان  می شود؛ بلکه مدیریت غیر اثر بخش تعارض ها است که سبب نتایج نامطلوب می شود . تعارض در حد معقول یک جنبه طبیعی و مطلوب در هر رابطه ای است و اگر مدیریت تعارض به شکل سازنده صورت گیرد بسیار ارزشمند خواهد بود ( کتزلز ۳ و همکاران ، ترجمه کریمی ، ۱۳۷۸ ).
بنابراین سازمان های ورزشی بخصوص دانشکده های تربیت بدنی برای اینکه بتوانند برنامه های اصولی تربیت بدنی را در جهت تأمین سلامت جسمانی و روانی دانشجویان ارائه دهند و زمینه های مساعدی را برای رشد و پرورش استعدادهای ورزشی دانشجویان ایجاد نمایند و از حداکثر توان جسمانی و روانی و فکری کارکنان خود بهره گیرند، باید اختلافات ، کشمکش ها و تعارضات را به گونه ای موثر و سودمند اداره کنند . از کسانی که نقش مهمی در شـناسایی ، هدایت و حل تعارضـات در سـازمان ها دارند ، مدیران آن سـازمان ها می باشند . توانایی برخورد مدیران با تعارض و اداره آن در موفقیت و اثر بخشی کارکنان و سازمان های آنها اثر بسزایی دارد .
یکی از مهمترین عواملی که تعیین کننده توانایی مدیر در حل موثر تعارض است، برخورداری او از هوش عاطفی   است. برخلاف آنچه که درگذشته تصـور می شد و هوش شناختی را تنها عامل موفقیت افراد می دانستند امروزه هوش عاطفی را از عوامل تعیین کننده موفقـیت افراد در کار و زندگی می دانند   (گلمن  ، ۱۹۹۵ ) .آنچه که امروزه هوش عاطفی نامیده می شود، در اصل منبع اصلی انرژی ، قدرت ، آرزو و اشتیاق انسان است و درونی ترین ارزش ها و اهداف فرد را در زندگی فعال می سازد. با توسعه عاطفی فرد می آموزد که احساسات خود و دیگران را تایید کند و برای آنها ارزش قائل شود و بطور مناسب به آنها پاسخ گوید و در می یابد که عواطف در هر لحظه از روز اطلاعات حیاتی و سودمندی در اختیار او  می گذارند . این واکنش قلبی است که نبوغ خلاق و شهود را شعله ور می سازد . فرد را با خود صادق می گرداند ، روابط اطمینان بخش برقرار می کند ، تصمیمات مهم را روشن می کند ، قطب نمای درونی برای زندگی و کار فراهم می آورد و شخص را به پیشآمدهای غیرمترقبه و راه حل های موفقیت آمیز رهنمون می سازد ( کوپر  ، ۱۹۸۰ ، به نقل از عزیزی ،۱۳۷۷ ) .
تحقیقات نشان می دهند که حل تعارض در سازمان ها نیاز  به ایجاد یک محیط مسالمت آمیز ، کاهش تبعیض وبرقراری عــدالت ، یادگیری مشارکتی ، پیــشگیری از خــشونت و تفــکر انتقـادی دارد ( کاترین  ، ۱۹۹۵ ) . مدیرانی می توانند چنین محیط هایی را خلق کنند که از هوش عاطفی بالایی برخوردار باشند .
مدیر با داشتن شعور عاطفی بالا می تواند نسبت به تعارض آگاهی بیشتری کسب نماید و بدین وسیله سریع تر و صحیح تر تعارض را شناسایی کند و با همدلی و اطمینان به هدایت سودمند آن بپردازد و از این طریق محیطی فراهم آورد که کارکنان از سلامت روانی بیشتری در آن برخوردار شوند . چرا که افراد با داشتن یک رابطه سالم ، احساس پذیرش ، درک حمایت ، ارزش ، اعتماد و اهمیت می کنند و این تامین کننده سلامت روانی و افزایش کارایی و سودمندی افراد است . در چنین فضایی است که مدیریت تعارض به شکل سازنده آن امکان پذیر می شود .
همچنین از دیگر عوامل مؤثر در حل تعارضات در سازمان علاوه بر جلوگیری از دخالت ذهنیت در ارتباطات سازمانی و پذیرش نظرات دیگران و …. برخورداری مدیر از مهارت های ارتباطی می باشد (سلطانی، ۱۳۸۰).
یک مدیر چنانچه بتواند گوینده خوب و فرستنده خوب ، شنونده خوب و گیرنده خوب باشد ، مشارکت افراد درون و بیرون سازمان را از طریق جلب اعتماد فراگیر تامین خواهد کرد و این امر موفقیت او را در دستیابی به اهداف سازمان تضمین خواهد کرد .
دستیابی اهداف آموزش و پرورش در دانشگاه ها منوط به استفاده بهینه از منابع انسانی ، مالی و تجهیزاتی است . اما پویایی نظام آموزشی به عوامل مختلفی از جمله وجود روابط سالم و به دور از هرگونه تیرگی و همکاری و همدلی بین کارکنان دارد تا افراد بتوانند در محیطی پویا و سالم در جهت تحقق اهداف شخصی و سازمانی گام بردارند .
بنابراین مدیران باید این حقیقت را بپذیرند که تعارض جزء انکار ناپذیر زندگی سازمانی است و مدیریت سازمان چاره ای جز پذیرش آن ندارد .آنها می بایست از تعارض برای افزایـش اثـر بـخشی سـازمان بهره جویند .برای مدیـریت تعارض در سـازمان ها تکنـیک های متـعددی وجـود دارد .همـکاری، مصـالحه، رقـابت، سازش و اجتـناب از روش هـای برخورد با تعـارض است که در این تحـقیق از آنها در قالب سـه راهبـرد  راه حل گرا، عدم مقابله و کنترل نام برده شده است .
پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که نگاهی موشکافانه به مدیران تربیت بدنی و ورزش که وظایف گوناگونی در محیط دانشگاهی بر عهده دارند ، داشته باشد . از طرفی باید متذکر شد که بین مدیران آموزشی و اجرایی از نظر نوع کاری که انجام می دهند ماهیتاً تفاوت هایی وجود دارد . زیرا بخش عمده کار مدیر آموزشی در ارتباط با مسائل آموزشی ، دانشجو و استادان که صرفا ً مشغول به تحصیل و کار در یک رشته خاصی هستند می باشد . ولی مدیران اجرایی با تمام دانشجویان سر و کار دارند، که هریک در رشته های خاصی مشغول به تحصیل می باشند .
پژوهش حاضر در نظر دارد که میزان هوش عاطفی، مهارت های ارتباطی و راهبردهای مدیریت تعارض را در مدیران آموزشی و اجرایی دانشکده ها و گـروه های تربیـت بدنی دانشـگاه های دولتی و دانشگاه های آزاد اسلامی کشور مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. همچنین ارتباط هوش عاطفی ومهارت های ارتباطی را با راهبـردهای مدیریت تعـارض مورد بررسـی قرار داده و در نـهایت با توجـه به یافته های حاصل از این تحقیق و همچنین مطالعات انجام شده در این زمینه الگوی مناسبی ارائه دهد که بتواند مدیران را در حل موفقیت آمیز تعارضات کمک نماید.
زیر بنای نظری تحقیق
یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروه های موجود در آنها می باشد. مدیران معمولاً نسبت به تعارض نگرشی منفی داشته و از آن هراسان و گریزان هستند و سعی در از بین بردن و سرکوب کردن یا نادیده انگاشتن آن دارند. علت اساسی این امر، عدم اطلاع از ماهیت و ویژگی های تعارض است.
مفـید و قابل استفـاده بودن تـعـارض، بـسـتگی به شناخت مدیر از ویژگـی های تعـارض، علـل شکل گیری و همچنین توانایی و آمادگی مدیر در حل تعارض دارد. مدیر برای آنکه بتواند اثربخشی سازمان را افزایش دهد به مشارکت و همکاری اعضاء سازمان نیاز دارد؛ در این راستا او باید کارکنان را برانگیزد و به ارتباطات آزاد و دو طرفه معتقد باشد و توانایی حل تعارض میان افراد، گروه ها یا میان دو یا چند دیدگاه را به شیوه ای که پیامد آنها به دستیابی هدف های سازمان رهنمون شود، داشته باشد.
یکی از مهم ترین عواملی که تعیین کننده توانایی مدیر در حل مؤثر تعارض است، برخورداری او از هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی است. در این فصل ابتدا به بررسی مبانی نظری تعارض و سپس مبانی نظری هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی پرداخته می شود و در پایان فصل نظریه های الگو سازی و طرح تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود پروژه تعیین رابطه هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی ,
:: بازدید از این مطلب : 618
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله اجرا و ارزشیابی یادگیری

اجرا و ارزشیابی یادگیری

فهرست
انتخاب و اجرای فعالیت های یادگیری
برانگیختن
تکنیک ها و روش ها
سخنرانی
بحث
وانمودسازی
آموزش به کمک کامپیوتر (رایانه)
کمک های سمعی و بصری
تکنیک های مناسب برای حیطه های  متفاوت یادگیری
شرح وظیفه
تعلیم کارآموزی شغل Job Instruction Training(JIT)
آماده سازی
عملکرد
پیگیری
توالی (تسلسل ) آموزش
ارزشیابی نتایج (یافته ها)
هدف از ارزشیابی
ارزشیابی تکوینی و تجمعی (کیفی و کمی)
کیفی
کمی
تفسیر با مرجع هنجار (هنجار مرجع)
روشهای هنجار مرجع و شاخص مرجع
تفسیر شاخص مرجع
اشکال ارزشیابی و نتایج
واکنش شرکت کننده به برنامه ها
تغییر رفتاری
نتایج سازمانی
یادگیری
خودارزیابی
تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها
آزمون‌ها
پرسشنامه‌ها
مصاحبه‌ها
مشاهده
آزمون‌های عملکردی
مقیاس‌های نسبی/ چک لیست‌ها
سنجش‌های عملکرد
خود گزارش‌ دهی (خود گزارشی)
روایی و پایایی
پایایی
روایی
طرح درس و طرح برنامه
مستند سازی
فعالیت های پیشنهاد شده

بعد از خواندن این فصل شما قادر خواهید بود:
۱-   مزایا و معایب روشها و تکنیک های مختلف آموزشی را شرح دهید.
۲- دربارة روشها و تکنیک های متناسب با حیطه های ادراکی، عاطفی و روان حرکتی بحث کنید.
۳- یک تجزیه و تحلیل وظایف (شرح وظایف) تألیف کنید.
۴- روشهایی که با آنها آموزش سازمان یافته و مداوم را فهرست کنید.
۵- اهداف ارزشیابی آموزشی را شناسایی کنید.
۶- انواع مختلف ارزشیابی را شرح دهید.
۷- یک طرح درس تهیه کنید.
۸- ارزشیابی کمی را با کیفی، ارزشیابی هنجار مرجع را با ارزشیابی معیار مرجع، روایی را با پایایی مقایسه نموده و تمایز دهید.
۹- یک سخنرانی آموزشی برای یک گروه مخاطب خاص، طراحی، اجراء و ارزشیابی کنید.
چگونه متخصصان رژیم شناسی می توانند مراجعین و کارمندان را بطور موفقیت آمیز آموزش دهند؟ برای مراجعین، رژیم شناس خواستار ارتقاء سلامتی و کاهش خطر بیماریهای مزمن است و برای کارمندان خواستار افزایش توانایی های آنان در انجام وظایف است. مراحل مقدماتی در طراحی یادگیری در فصل ۱۱ مورد بحث قرار گرفت که شامل پیش ارزیابی دانش و صلاحیت فعلی آموزش گیرنده در حیطه های ادراکی، عاطفی و روان حرکتی و تعیین محتوای آنچه باید آموخته شود، بود.
این فصل دربارة انتخاب و اجرای فعالیتهای یادگیری مناسب در حیطه های مذکور بحث می کند. طرح ها برای ارزشیابی نتایج یادگیری و مستندسازی نیز مورد بحث قرار گرفته است. چرا که این مراحل برای کامل شدن فرآیند یادگیری ضروری است.
انتخاب و اجرای فعالیت های یادگیری

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله اجرا و ارزشیابی یادگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد صالح

دانلود مقاله حافظه

حافظه
فهرست مطالب

بخش اول
حافظه
انواع حافظه
جنبه های مختلف حافظه
روشهای اندازه گیری حفظ
(۲) روش یادگیری مجدد
(۳) اندازه گیری حفظ از راه تشخیص
(۵) یادآوری اموری که با هم درک شده اند
۳- یادآوری (Recall)
4- تشخیص
فراموشی (Forgetting)
دخالت (Interference)
عقب راندن (Repression)
عوامل موثر در حافظه
۱- محرک
۲- با معنی بودن
۳- کل و جزء
۴- نقل
۵- اجرای تمرین در وقت غیرمتمرکز یا پراکنده
۶- سرعت یادگیری
۷- زمینه عاطفی
بخش دوم
حافظه
شناخت حافظه
حافظه در تشبیه
حافظه و عضله
حافظه و انبار
مبانی و شیوه های تقویت حافظه
انواع حافظه
نظام یادگیری
انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت ــــــــ حافظه بلند مدت
بخش سوم
حافظه در روانشناسی اثر هاری لورین ترجمه مشفق همدانی
فصل اول
فرانک بارون
روح خلاقه فطری است
تمرکز فکری رمز موفقیت است
فن یادآوری نام و چهره اشخاص را فراگیرید
یادآوری نام ها بدون استفاده از خاطره صورت
برای دیگران درد دل کنید
دیگر از چه چیزهایی دلهره دارید؟

بخش اول
حافظه
حافظه شامل آن دسته از فعالیتهایی است که بصورت حفظ، یادآوری، تشخیص و انجام آنچه در گذشته آموخته شده است ظاهر می گردد. بعضی حافظه را یکی از اشکال یادگیری می دانند. دسته ای آنرا نتیجه و دلیل یادگیری فرض می کنند. پاره ای از روانشناسان حافظه را فعالیتی می دانند که در عین ارتباط با یادگیری جدا از آن نیست.
به نظر این دسته فرد ابتدا باید چیزی را یاد بگیرد، آنگاه آنرا حفظ کند و در موقع معین بخاطر آورد و بالاخره تشخیص دهد که این امر را در گذشته آموخته است. حافظه از یادگیری جدا نیست و از جهتی عین یادگیری می باشد. خصوصیت عمده حافظه حفظ و نگهداری است. یادآوری، تشخیص و اجرا، آثار و نتایج حفظ می باشند. آنچه درباره یادگیری گفته می شود در مورد حفظ نیز قابل بحث می باشد روی این اصل نمی‌توان این دو جنبه از فعالیت ذهن را جدا از هم فرض نمود.
چنانچه در مورد یادگیری بیان نمودیم ثورندایک و پیروان او یادگیری را نتیجه ارتباطات عصبی می دانند و اصل تمرین و تکرار را پایه و اساس این جریان قرار می دهند.
بعضی از روانشناسان حفظ را نیز نتیجه برقراری ارتباطات عصبی فرض می کنند و تحقق آنرا نتیجه تمرین و تکرار می دانند. بنظر این عده یادگیری و حفظ یک جریان است. همانطور که دیدیم تمرین و تکرار شرط اساسی یادگیری نیست. ممکن است امری را یکمرتبه انجام داد یا مطالعه کرد و آنرا یاد گرفت و بدون تکرار و تمرین بعد از زمان طولانی آنرا بخاطر آورد و دوباره انجام داد. با اینکه در جریان حفظ و یادگیری دستگاه عصبی دخالت کامل دارند و وقتی پوشش مغزی دچار لطمه و آسیب شود عمل یادگیری و حفظ را م ختل میسازد معذلک نمیتوان تغییرات عصبی را پایه و اساس حفظ و یادگیری قرار داد.
آن دسته از روانشناسان که پایه و اساس یادگیری را تداعی معانی یا برقراری عکس العمل مشروط می دانند حفظ را نیز نتیجه همین جریان فرض می کنند. به نظر ایندسته مشابهت و مجاورت، اساس حفظ را تشکیل می دهند. یادآوری و تشخیص نیز در اثر تداعی واحد بدون اراده یا از طریق ایجاد نداعیهای متعدد و با دخالت اراده انجام میشود.
پیروان گشتالیت عقیده دارند وقتی در جریان یادگیری کل موقعیت و کل موضوع مورد توجه شخص یادگیرنده باشد جریان یادگیری و حفظ به نحو کامل انجام میشود.
چنانچه خواهیم دید عوامل مؤثر در یادگیری در جریان حفظ و یادآوری نیز تأثیر دارند. خلاصه آنچه سبب یادگیری میشود در حفظ و یادآوری نیز تأثیر دارد روی همین زمینه این دو  جریان از هم جدا نیستند.

(((برای دانلود کلیک کنید )))

 



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود مقاله حافظه ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1392 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 18 19 20 21 22 ... 23 صفحه بعد